hrvatskijezik

hrvatski jezik za srednje škole
 
Početna stranicaPočetna stranica  PortailPortail  FAQFAQ  PretraľnikPretraľnik  RegistracijaRegistracija  ČlanstvoČlanstvo  Korisničke grupeKorisničke grupe  Login  

Share | 
 

 Vagonaši – D. Cesarić

Prethodna tema Sljedeća tema Go down 
Autor/icaPoruka
Admin
Admin


Broj postova : 483
Age : 52
Registration date : 14.07.2007

PostajNaslov: Vagonaši – D. Cesarić   uto srp 17, 2007 11:14 am

- TEMA: vagonaši- ljudi koji žive u vagonima-socjalna pjesma
- Lirski subjekt govori o 1. licu( pjesniku) i vanjska obilježa siromaš.
- Međuljudski odnosi u obitelji u obliku kontrasta(siromašan – bogat...)
- Stilska sredstva:epiteti, metafora, poredba, polisindeton, inverzija.
[Vrh] Go down
Korisnički profil http://hrvatskijezik.forumotion.com
Admin
Admin


Broj postova : 483
Age : 52
Registration date : 14.07.2007

PostajNaslov: Re: Vagonaši – D. Cesarić   uto srp 17, 2007 11:35 am

VAGONAŠI
Dobriša CesariĆ
Napomena: Osim obrazovnih i odgojnih sadržaja koje nudi ova pjesma,
možemo je na zanimljiv način povezati s medijskom kulturom.
METODIČKI SUSTAV
interpretacijsko-analitički
zadaci i ciljevi
a) funkcionalni zadaci i ciljevi
Senzibiliziranje učenika za ekspresivnost pjesničke slike (poetske igre riječima).
Buđenje interesa za nove pjesničke teme i forme.
Otkrivanje dubljih slojeva pjesme.
Cjelovito doživljavanje poezije kao estetske stvarnosti, različite od svakodnevne i onda kad
joj je tema svakodnevica.
Buđenje interesa za samostalno čitanje poezije.
Razvijati u učenika sposobnost uspoređivanja, analiziranja, argumentiranja, zaključivanja.
Poticati razvoj stvaralačkog izražavanja, usmenog i pismenog.
Razvijanje sposobnosti doživljavanja, zapažanja i izražavanja osjećaja prema siromašnima,
obespravljenima i potlačenima.
Razvijanje sposobnosti interpretacijskog čitanja i govorenja pjesme napamet.
b) obrazovni zadaci
Upoznati Dobrišu Cesarića, pjesnika siromašnih, obespravljenih (Balada iz predgrađa,
Vagonaši).
Lirska socijalna pjesma. Pjesničke slike (vizualne, auditivne, gustativne). Funkcija
motiva. Vezani stih. Tercina. Katren. Suprotnost. Ironija. Epitet. Stalni epitet. Rima.
Ritam. Opkoračenje.
c) odgojni zadaci
Razvijanje ljubavi prema svakom čovjeku i razumijevanje za čovjekovu patnju.
Komunicirajući s ovom pjesmom utjecati na razvijanje sposobnosti suosjećanja, doživljavanja
patnje siromašnih.
Istaknuti čovjekovo pravo na život dostojan čovjeka.
Buditi savjest koja prezire nehumanost, nečovječnost.
Istaknuti socijalnu dramu malog čovjeka i njegovu potrebu za dostojanstvenim životom.
31
Njegovanje humanih, uzornih odnosa među ljudima.
Osuda socijalnih razlika u društvu i borba za promjenu tog stanja.
Mudrost, iskustvo i zdrav razum pokretači su napretka.
Osuda ljudskih poroka (alkoholizam), osuda negativnih ponašanja ljudi kao i nezdravog
života.
Osposobiti učenika da pronalazi objašnjenja osnovnih pitanja smisla, zadataka i odgovornosti
prema ljudskoj egzistenciji.
Opća deklaracija o ljudskim pravima
članak 1.
Sva ljudska bića rađaju se slobodna i jednaka u dostojanstvu i pravima. Ona su obdarena
razumom i sviješću pa jedna prema drugima trebaju postupati u duhu bratstva.
članak 3.
Svatko ima pravo na život, slobodu i osobnu sigurnost.
članak 7.
Svi su pred zakonom jednaki i svi imaju pravo na jednaku zakonsku zaštitu bez ikakve
diskriminacije. Svi imaju pravo na jednaku zaštitu od bilo kojeg oblika diskriminacije kojim se
krši ova Deklaracija, kao i od svakog oblika poticanja na diskriminaciju.
KOPD UN-a čl. 2.
Pokaži svakoj osobi da je vrijedna tvojega uvažavanja, time oboje dobivate: ti jer uvažavanje
potječe od tebe, osoba jer je uvažavana i tako ti može uzvratiti. Oboje, na taj način, rastete
u svome čovještvu.
KOPD UN-a čl. 15.
Djeca imaju pravo na slobodu udruživanja i slobodu mirnog okupljanja.
Dužnost je djece igrati se – igrom stvaraju prijateljske odnose, u igri uče o životu, igrom
stvaraju nove riječi, nove odnose, nove svjetove. Dužnost je djece igrati se mira, ne rata.

ARTIKULACIJA SATA
1. motivacije:
a) I danas u nekim mjestima (primjerice u Zagrebu) u vagonima na napuštenim
kolosijecima žive tvoji vršnjaci. Možeš li zamisliti vagon kao životni prostor
svoje obitelji i sebe?
b) Usporedba novinskih fotografija koje prikazuju udoban stan s lijepim
pokućstvom, topao obiteljski ugođaj, obitelj pred TV-om i unutrašnjost
kakve barake, ili beskučnika na ulici.
2. interpretacija u užem smislu:
Kakav je čovjek u ovoj pjesmi: je li manje od čovjeka ili više od čovjeka?
Odgovor potkrijepite stihom.
Kakav je odnos pisca prema svijetu koji prikazuje?
Misli li pisac samo na čovjeka – vagonaša ili na čovjeka koji je učinio da drugi
postanu vagonaši?
Koje probleme otkriva pjesma? Na koja nas razmišljanja potiče? Integrira li
središnji problem i ostale? Koje?
Iznesite mišljenje o ovisnosti o alkoholu, tom velikom zlu današnjice?
Kako doživljavate pjesnikov odnos prema siromašnima? Svoj odgovor
potkrijepite dokazima.
32
Što pjesnik postiže ponavljanjem zamjenice mi? Objasnite.
Kojim je motivima prikazan:
a) intimni životni prostor vagonaša
b) ugođaj u kojem žive vagonaši – nedjeljna atmosfera
c) odnos bogatih i siromašnih
d) suodnos humanog i nehumanog, tjeskoba i strah postojanja
e) lice i naličje civilizacije, sadašnjosti?
Osjećate li otklon između sebe i pjesme, u prostornom i vremenskom
smislu? Je li vam pjesma bliska? Obrazložite.
Navedite citate za odlike pjesničkog jezika D. Cesarića u ovoj pjesmi:
slikovitost, emocionalnost, ritmičnost.
3. izražavanje i stvaranje:
a) Izreci Cesarićevu namjeru koju je imao napisavši ovu socijalnu pjesmu:
a) poetskim rječnikom, pjesničkim slikama
b) rječnikom borca za ljudska prava
c) rječnikom mlade majke kojoj je bolesno dijete, stanovnice vagona
d) rječnikom sobe koja smatra da su vagonaši „zaslužili" takve stanove
e) r rječnikom novinara gradske rubrike.
b) „Snimi" dokumentarni film o vagonašima: napiši plan snimanja tako da
odrediš planove i kadrove, navedeš zvukove koji se čuju, ulogu svjetla,
stihove preoblikuješ u prozne rečenice, dodaš komentar...
c) Pronađi u školskoj knjižnici pjesme socijalne tematike D. Cesarića, A. G.
Matoša, V. Vidrić, D. Domjanića, A. B. Šimića, N. Šopa, T. Ujevića. Odredi
im osnovne motive i pjesnikov odnos prema obespravljenima.
d) Pogledaj igrani film Veljka Bulajića Vlak bez voznog reda. Napiši osvrt na
gledano.
4. aktualizacija:
Kako se danas u nas rješavaju socijalni problemi?
Je li odlazak u tuđinu jedino rješenje za socijalne probleme?
Držite li da je i odlazak mladih, školovanih Hrvata izvan granica Hrvatske
također socijalni problem? Dokažite!
integracija
Usmeno izražavanje (razgovor, prosudba, argumentiranje, iznošenje mišljenja).
Rečenica (intonacija – ironiziranje). Pojedinosti u opisivanju (vizualne, auditivne,
olfaktivne).
korelacija
Likovna kultura – Oskar Herman: Prosjak.
Povijest – socijalni nemiri tijekom mnogih stoljeća i danas, iseljavanje u strane
zemlje (Sjevernu i Južnu Ameriku, Kanadu, zapadnu Europu, posebno Njemačku).
Sat razredne zajednice – razgovor o potrebi uvažavanja svih ljudi neovisno o
socijalnom statusu i materijalnom stanju.
33
zanimljivosti
Osim za ljude kojima je vagon dom, „vagonaš" je žargonski naziv i za rudara
koji u rudnicima gura vagone te radnika koji radi na istovaru i utovaru robe u
vagone.
Bog je zaželio razveseliti siromaha, najprije je sakrio njegova magarca, a onda
mu pomogao da ga nađe. (armenska)
Siromaštvo je teška motka koja nam zatvara sva vrata. (nizozemska)
Siromaštvo nas tjera da hodamo iza drugih. (turkmenska)
[Vrh] Go down
Korisnički profil http://hrvatskijezik.forumotion.com
 
Vagonaši – D. Cesarić
Prethodna tema Sljedeća tema [Vrh] 
Stranica 1 / 1.

Permissions in this forum:Ne moľeą odgovarati na postove.
hrvatskijezik :: 1 RAZRED :: 1 RAZRED-
Forum(o)Bir: