hrvatskijezik

hrvatski jezik za srednje škole
 
Početna stranicaPočetna stranica  PortailPortail  FAQFAQ  PretraľnikPretraľnik  RegistracijaRegistracija  ČlanstvoČlanstvo  Korisničke grupeKorisničke grupe  Login  

Share | 
 

 Kako učinkovito spriječiti nasilje među djecom?

Prethodna tema Sljedeća tema Go down 
Autor/icaPoruka
Admin
Admin


Broj postova : 483
Age : 52
Registration date : 14.07.2007

PostajNaslov: Kako učinkovito spriječiti nasilje među djecom?   uto lis 02, 2007 12:31 am

RAZGOVOR: PSIHOLOGINJA MR. INES IVIČIĆ, INSTITUT DRUŠTVENIH ZNANOSTI »IVO PILAR«

Prema bilješkama medija, zatim nevladinih institucija i samih škola, sve je češća pojava agresivnih oblika ponašanja među školskom djecom. O njihovim uzrocima i drugim problemima vezanim za nasilje među maloljetnicima govori psihologinja mr. Ines Ivičić s Instituta društvenih znanosti »Ivo Pilar« u Zagrebu koja je sudjelovala u projektu »Interakcijski pristup strukturi patoloških fenomena« te na projektu »Socijalne devijacije i antisocijalna ponašanja - interakcijski pristup«. Magistrirala je kriminologiju na University of Cambridge i boravila je kao gost-istraživač na Division of Criminal Justice, na Sveučilištu u Cincinnatiju, SAD. Izvodi nastavu iz kolegija »forenzična psihologija« na Studiju psihologije Hrvatskih studija Sveučilišta u Zagrebu. Svoje radove izlagala je na više međunarodnih i domaćih skupova te objavila nekoliko radova vezanih uz delinkvenciju i antisocijalno ponašanje.

GK: U Hrvatskoj se u posljednje vrijeme sve više pozornosti posvećuje sprečavanju nasilja među školskom djecom. Što je nasilje među djecom? Kako ga definirati? Je li to rastezljiva kategorija ili je točno određena svojim pojmovljem u ponašanju? Može li se definirati psihičko, odnosno fizičko nasilje?

Mr. Ivičić: U Hrvatskoj pod pojmom nasilje među školskom djecom, vršnjačko nasilje ili nasilje u školama obično se podrazumijevaju ona ponašanja koja su engleskom govornom području definirana pojmom »bullying«. Tako definirano nasilje među školskom djecom obuhvaća agresivno ponašanje ili ponašanje kojem je namjera da se povrijedi ili ugrozi druga osoba. Ono se ponavlja više puta kroz određeni vremenski period pri čemu odnos između počinitelja i žrtva karakterizira neujednačenost moći ili snage. Provokacija od strane žrtve u većini slučajeva ne postoji, iako nije u potpunosti isključena. Događa se u samoj školi, području oko škole te na putu prema školi i od škole do kuće. U tom kontekstu, potrebno je napomenuti da se »bullying« ne smatraju izolirani slučajevi lakših oblika negativnog ponašanja među učenicima, sukobi ili agresivno ponašanje učenika podjednake fizičke ili psihičke snage te šale koje su dio igre ili imaju prijateljsku osnovu. Iako se »bullying« kao pojam često odnosi na vršnjačko nasilje, ono ponekad u istraživanjima uključuje i nasilje učitelja ili nastavnika prema učenicima. Budući da se radi o fenomenu koji se u svijetu sustavno istražuje »tek« posljednjih 25 godina, a u Hrvatskoj tek nekoliko posljednjih godina, nije neobično što dosada ne postoji jedna općeprihvaćena definicija.

Iako se mogu koristiti termini psihičko i fizičko nasilje, uvreženije je govoriti o direktnim oblicima nasilja i indirektnim oblicima nasilja - viktimizacije. Direktni oblici nasilja među školskom djecom su ona ponašanja kod kojih postoji relativno otvoreni napad na žrtvu, kao što su udaranje, guranje, povlačenje za kosu, namjerno otuđivanje i uništavanje imovine žrtve, iznuđivanje novaca ili stvari, verbalne prijetnje, vikanje, vrijeđanje i sl. Njima su skloniji dječaci. Indirektni oblici nasilja među školskom djecom su oni koji su suptilniji, više prikriveni, a uključuju namjerno socijalno isključivanje žrtve iz skupine vršnjaka, npr. prešućivanje nekih zajedničkih dogovora, nepozivanje žrtve na druženje ili sudjelovanje u nekoj zajedničkoj aktivnosti, ignoriranje, ogovaranje. Potrebno je i napomenuti da negativne posljedice direktnih oblika nasilja pored fizičkih mogu imati i psihološke posljedice za žrtvu, dok kod indirektnih oblika nasilja, iako izostaju fizičke povrede, psihološke posljedice često nisu nimalo blaže. Posljedice bullyinga se tako mogu očitovati kroz psiho-somatske smetnje, glavobolje, bol u trbuhu, nesanicu, javljanje osjećaja osamljenosti, odbačenosti, potištenosti, straha od odlaska u školu, smanjeno samopoštovanje pa sve do dramatičnih reakcija kao što su pokušaji i izvršenje samoubojstva.
[Vrh] Go down
Korisnički profil http://hrvatskijezik.forumotion.com
Admin
Admin


Broj postova : 483
Age : 52
Registration date : 14.07.2007

PostajNaslov: Re: Kako učinkovito spriječiti nasilje među djecom?   uto lis 02, 2007 12:32 am

Različito je poimanje nasilja u različitim kulturama



GK: Ponekad se usko isprepleću pojmovi nasilja i odrastanja. Imaju li oni zornu razludžbu i koja je razlika između nasilja i odrastanja?

Mr. Ivičić: Pojavljivanje određenih oblika agresivnog ponašanja u određenoj dobi čak se smatra »normativnim«, tj. ne smatra se odstupanjem od »normalnog« rasta i razvoja. Kao što je već i napomenuto, šale na tuđi račun koje su dio igre ili imaju prijateljsku osnovu ne bi se trebale tumačiti kao oblici vršnjačkog nasilja. Uz to, u pojedinim društvima i kulturama neki oblici ponašanja, koji bi prema definiciji i predstavljali oblik nasilja među školskom djecom, smatraju se bezazlenim. Tolerira ih se u većem stupnju nego u nekim drugim kulturama i smatraju se skoro obveznim dijelom normalnog tijeka odrastanja. Agresivno ponašanje čest je oblik ponašanja u razvoju djece. Skoro svako dijete u određenom stupnju izražava agresivno ponašanje tijekom razvoja, a u većini kultura je potvrđeno da su dječaci agresivniji od djevojčica. Istraživanja u kojima su opažana djeca u dobi od 12 do 18 mjeseci pokazala su da bi se 50% njihovih socijalnih interakcija u vrtiću moglo opisati kao sukobi ili agresivno ponašanje. U dobi od 2,5 godine broj konfliktnih socijalnih interakcija djece smanjuje se za 20%. Većina tih oblika agresivnog ponašanja usmjerena je prema vršnjacima, a vrlo mali broj prema odraslima. Korištenje fizičkih oblika agresivnosti opada s dobi, dok se korištenje verbalne agresivnosti povećava između 2. i 4. godine. Do opadanja agresivnosti dolazi povećavanjem socijalne vještine djeteta. Tada dijete svoje agresivne impulse počinje izražavati kroz socijalno prihvatljive oblike ponašanja kao što su sport, socijalna i školska postignuća. Pojavljivanje nasilničkih oblika ponašanja u bilo kojoj dobi trebali bi vršnjaci, roditelji i učitelji shvatiti kao znak na koji treba reagirati, jasno dajući na znanje da se takvo ponašanje ne odobrava i da ga treba mijenjati. Potrebno je napomenuti i da se nasilničkim ponašanjem, i to ne samo u školi, krše temeljne vrijednosti i prava svake osobe. U školi je temeljno pravo svakog djeteta da se osjeća sigurno i da je pošteđeno bilo kojeg oblika zlostavljanja, a posebno ponovljenog i namjernog ponižavanja. Niti jedan učenik ne bi smio osjećati strah od odlaska u školu zbog bojazni da će tamo biti maltretiran ili ponižavan i niti jedan roditelj ne bi se smio plašiti da će se nešto takvo dogoditi njegovu djetetu.
[Vrh] Go down
Korisnički profil http://hrvatskijezik.forumotion.com
Admin
Admin


Broj postova : 483
Age : 52
Registration date : 14.07.2007

PostajNaslov: Re: Kako učinkovito spriječiti nasilje među djecom?   uto lis 02, 2007 12:32 am

Malo učenika sudjeluje u nasilju

GK: Hrvatski zavod za javno zdravstvo proveo je 2002. u Hrvatskoj među učenicima petih i sedmih razreda osnovnih i prvih razreda srednjih škola međunarodno istraživanje o zdravlju i ponašanju školske djece. Rezultati su pokazali da svaki četvrti dječak i svaka peta djevojčica smatraju kako su u posljednjih nekoliko mjeseci bili izloženi nasilju od strane svojih vršnjaka. Svaki treći dječak i svaka peta djevojčica bili su nasilni prema svojim vršnjacima u školi. Zašto su djeca nasilna?

Mr. Ivičić: Nasilje među školskom djecom vjerojatno postoji otkad postoje škole, ali je taj problem tek nedavno postao poznat široj javnosti i prepoznat kao društveni problem. Uzroci nasilničkog ponašanje su brojni. Većinom ih se može svrstati u individualne, obiteljske i okolinske, ali niti jedan od tih čimbenika sam za sebe ne može u potpunosti objasniti nasilničko ponašanje među školskom djecom. Istraživanja pokazuju da relativno malen broj učenika u razredu aktivno sudjeluje u nasilju. U većini slučajeva žrtve nasilje zlostavljana je od strane jednog ili male skupine učenika.

U osnovi nasilničkog ponašanja prema vršnjacima nalazi se barem tri međusobno povezana motiva. U prvom redu nasilnici imaju snažnu želju za moći i dominacijom, te se čini da uživaju u kontroli nad drugima. S obzirom na obiteljske prilike u kojima su odrasli, može se pretpostaviti da su razvili određeni stupanj neprijateljstva prema okolini, a ti osjećaji i impulsi ih navode da doživljavaju zadovoljstvo kroz nanošenje ozljeda i patnje drugima. Na nasilničko ponašanje kod djece može se gledati i kao na općenitije antisocijalno ponašanje ili poremećaj u ponašanju.
[Vrh] Go down
Korisnički profil http://hrvatskijezik.forumotion.com
Admin
Admin


Broj postova : 483
Age : 52
Registration date : 14.07.2007

PostajNaslov: Re: Kako učinkovito spriječiti nasilje među djecom?   uto lis 02, 2007 12:32 am

Dijete traži toplinu obiteljskog doma

GK: Često se spominje obitelj djeteta koje je nasilno u školi. Je li nužno da iz nasilne obitelji dolazi nasilno dijete? Kako to komentirati?

Mr. Ivičić: Pokazalo se da nasilna djeca, u usporedbi s djecom koja su žrtve nasilja i »običnom« djecom, češće opažaju da u njihovim obiteljima nedostaje topline te da postoji slaba supervizija i nadzor njihova ponašanja. Djeca koja su nasilna prema svojim vršnjacima češće od djece koja ne pokazuju nasilno ponašanje dolaze iz obitelji u kojima su prisutni bračni problemi i čiji roditelji koriste neprimjerene načine discipliniranja djeteta. Tu su još negativni emocionalni stavovi roditelja prema djetetu tijekom ranog djetinjstva, karakterizirani nedostatkom topline i uključenosti u aktivnosti djeteta. Tu je dopuštanje agresivnog ponašanja djetetu bez jasne granice koje ponašanje mu je dopušteno. Korištenje neprimjerenih odgojnih postupaka, kao što su fizičko kažnjavanje i nasilni emocionalni ispadi. Nedostatak supervizije dječjih aktivnosti nakon škole od strane roditelja te nepokazivanje interesa za to kako dijete provodi svoje slobodno vrijeme, s kim i kada se dijete druži. Niti jedan od tih čimbenika nije se pokazao povezanim sa socio-ekonomskim statusom obitelji, prihodima u obitelji ili stupnjem obrazovanja roditelja.
[Vrh] Go down
Korisnički profil http://hrvatskijezik.forumotion.com
Admin
Admin


Broj postova : 483
Age : 52
Registration date : 14.07.2007

PostajNaslov: Re: Kako učinkovito spriječiti nasilje među djecom?   uto lis 02, 2007 12:33 am

I mediji pridonose nasilnom ponašanju

GK: U čemu je korijen nasilja? Kakav je utjecaj posljedica Domovinskog rata? Koliko nasilno ponašanje uzrokuje socijalna slika društva, obitelji?

Mr. Ivičić: Hoće li unutar neke skupine, zajednice ili društva stvarno i doći do manifestacije nasilja ovisi o individualnim obilježjima potencijalnog nasilnika. Nasilje se pojavljuje u skupinama u kojima potencijalna žrtva nema mogućnost napuštanja situacije, a škola predstavlja takvu instituciju budući da je zakonom propisano da je osnovno školovanje obvezno, a promjene škole ili školovanje u vlastitom domu iznimke koje većini nisu moguće. Nasilje se može pojaviti u bilo kojem drugom okružju tako da su sada neke od prioritetnih tema nasilja u zatvorima, maloljetničkim institucijama, te zlostavljanje na poslu (mobbing) i u obitelji.

Nasilno ponašanje je svakako odraz onoga što se događa u društvu i obitelji i usko je s tim povezano. Problem nasilja među školskom djecom često se povezuje sa socio-ekonomskim i političkim problemima u zemljama, uključujući ponekad i građansko nasilje. Istraživanja u različitim zemljama u kojima je bio rat prilično su jednoznačno pokazala da je došlo do porasta broja ubojstava nakon rata u odnosu na broj ubojstava u tim zemljama prije rata bez obzira je li zemlja iz rata izišla kao pobjednik ili poraženi i bez obzira na broj ljudi koji je stradao tijekom rata. Nažalost, posljedice Domovinskog rata na nasilno ponašanje u Hrvatskoj nisu dovoljno istražene, a dodatni problem je i taj što je teško u istraživanjima izolirati posljedice samog rata od ostalih s njime povezanih čimbenika, npr. socio-ekonomskih i političkih promjena do kojih je došlo u Hrvatskoj. Jedan od pretpostavljenih mehanizama putem kojih ratna događanja potiču nasilje u društvu je taj da rat, na sličan način kao i mediji, poručuje »promatračima« da je nasilno ponašanje i nanošenje povreda neprijateljima legitimno.
[Vrh] Go down
Korisnički profil http://hrvatskijezik.forumotion.com
Admin
Admin


Broj postova : 483
Age : 52
Registration date : 14.07.2007

PostajNaslov: Re: Kako učinkovito spriječiti nasilje među djecom?   uto lis 02, 2007 12:33 am

Većina se bavi posljedicama, a ne uzrocima

GK: Vodi li društvo brigu o uzrocima nasilja? Ponekad se čini kako se hrvatsko društvo bavi više posljedicama nego uzorkom. Zašto je to tako? Što društvo ili bolje rečeno državne institucije poduzimaju a što bi trebale?

Mr. Ivičić: Upozoravanje na problem nasilja među školskom djecom od strane nevladinih organizacija (npr. Unicef) i medijskog interesa pridonijela je reakcijama vlasti i državnih institucija i poticanju njihove spremnosti za financiranje programa prevencije i intervencije. Dosadašnje spoznaje pokazale su da je prevencija jedini stvarno učinkoviti način sprečavanja nasilja među djecom. O tome svjedoče najuspješniji skandinavski programi protiv nasilja među školskom djecom koji bilježe učinkovitost od 50% u smanjenju pojavnosti takvog ponašanja.

Uočavanja uzroka i pravodobne prevencije nasilničkog ponašanja otežane su iz više razloga, i taj problem nije prisutan samo u Hrvatskoj. Često same žrtve nasilja o tome šute i ne traže pomoć od roditelja i učitelja. Žrtve nasilja kao glavni razlog navode bespomoćnost, tj. da drugi ne bi razumjeli problem i da ne bi znali što poduzeti. Razlozi neprijavljivanja nasilja učiteljima navode nedostatak povjerenja u učitelje, zatim sumnja da će učitelji moći riješiti problem, strah od osvete od strane nasilnika te da je to njihov problem, a ne problem učitelja. S druge strane vršnjaci, pa čak ponekad i odrasli, ignoriraju postojanje nasilja ili, iako smatraju da bi žrtvi nasilja trebalo pomoći, ostaju po strani. Škole su donedavno bile sklonije obrambenim stavovima i negiranju postojanja problema. Roditelji pak smatraju nedovoljnu obrazovanost učitelja glavnim uzrokom nasilja među školskom djecom, dok uzroke koji su pod njihovom direktnom kontrolom, npr. odgoj djeteta, gledanje TV-a smatraju samo sekundarnim razlozima. Ostali stručnjaci, ravnatelji, dječji psihijatri, klinički psiholozi, suci, tužitelji, forenzični psiholozi smatraju uzrocima nasilja hladno i deprivirajuće društvo, obrazovne i obiteljske deficite, individualne probleme, zloporabu sredstava ovisnosti, te obiteljsko nasilje i nasilje u medijima. Svaka skupina među djecom vidi uzroke nasilja u različitim čimbenicima i često ih pripisuje tuđoj, a ne vlastitoj odgovornosti. Na taj način teško se je usredotočiti na uzroke nasilja, a lakše se nositi s posljedicama, okrivljujući drugu stranu za uzroke nasilničkog ponašanja. U Hrvatskoj situacija i stavovi pojedinih stručnjaka nisu mnogo drugačiji.
[Vrh] Go down
Korisnički profil http://hrvatskijezik.forumotion.com
Admin
Admin


Broj postova : 483
Age : 52
Registration date : 14.07.2007

PostajNaslov: Re: Kako učinkovito spriječiti nasilje među djecom?   uto lis 02, 2007 12:34 am

Povećavati svijest djece i uključenost roditelja

GK: Kakve bi trebalo razvijati preventivne programe?

Mr. Ivičić: Za razvijanje dobrih preventivnih programa preporučuje se da škola mora poticati prepoznavanje problema i iskrenost o stupnju u kojem je problem nasilništva među školskom djecom prisutan u njihovoj školi. Učenicima se mora pružiti prilika da otvoreno govore o nasilju bez straha o stigmatizaciji i osveti. Ako su i roditelji, učenici i učitelji uključeni u stvaranje programa za sprečavanje nasilja među školskom djecom, postojat će i interes i trud da taj program uspije. Osim sustavnog provođenja programa prevencije, u koji će biti uključeni i roditelji i učenici i učitelji, potrebno je i dugoročno provođenje takvih programa, te bi svaki od programa morao uključivati i moralni i humanistički aspekt. Nužna je uključenost roditelja, adekvatno vodstvo od strane ravnatelja te motivirano nastavno i stručno osoblje škole koja surađuje pri planiranju školskog programa i programa prevencije nasilja. Tako da je potrebno primjereno formalno obrazovanje nastavnog i stručnog školskog osoblja o nasilju među djecom već tijekom fakulteta, ali i njihova kontinuirana daljnja edukacija. Vlada i država bi trebala osigurati sredstva tijekom barem nekoliko godina za intenzivno provođenje edukacije učitelja po školama s ciljem povećanja njihove kompetencije da opaze, reagiraju i spriječe probleme nasilja. Potrebno je i povećati svjesnost djece o problemu nasilja, ohrabriti ih da prijavljuju učiteljima slučajeve nasilja, uputiti ih kome se mogu obratiti za pomoć, povećati stupanj njihova povjerenja u učitelje, kako se ponašati ako svjedoče nasilju i sl.

GK: Ministarstvo prosvjete donosi podatak da su u hrvatskim školama u prošloj godini u 1424 slučaja poduzete odgojne mjere prema učenicima, od čega 50 isključenja iz škole zbog nasilja. Je li to rješenje? Zar se ti isti učenici neće preseliti sa svojim ponašanjem na ulicu? Kako socijalizirati tu nasilnu djecu?

Mr. Ivičić: Neki oblik sankcija za neprimjerene oblike ponašanja u školi, pa tako i nasilje u školi, mora postojati, pri čemu preseljenje u drugu školu ili isključenje iz škole predstavljaju krajnje oblike sankcija nakon što su se svi ostali oblici pomoći djetetu pokazali neuspješnima. Djeci koja se nasilno ponašaju i njihovim roditeljima treba pružiti pomoć, te treba već pri prvim pojavljivanjima nasilničkog ponašanja ozbiljno razgovarati s tom djecom. Nužno ih je upozoriti da njihovo ponašanje nije primjereno i poticati kod njih promjenu u ponašanju. Važna je bolja obaviještenost djece, učitelja i roditelja te bolja suradnja škole s različitim službama koje mogu u značajnoj mjeri pridonijeti učinkovitijoj prevenciji nasilja u školama i manjim potrebama za korištenjem pedagoških mjera prema učenicima.

GK: Koliko su kompetentni školski psiholozi i pedagozi suočiti se s tim problemom? Omalovažava li se njihov rad uključivanjem nevladinih i inih udruga u rješavanju tog problema?

Mr. Ivičić: Stručni suradnici u školi su kroz svoje primarno obrazovanje većinom osposobljeni za uočavanje, praćenje i sprečavanje nasilja među školskom djecom. Kao i u svim strukama, kontinuirana i sustavna edukacija dodatno pridonosi njihovoj kompetenciji, a osiguravanje primjerenih uvjeta i sredstava za rad, kao i podrška od strane državnih institucija, učitelja, ravnatelja i roditelja omogućuje primjereno i kvalitetno provođenje prevencije nasilja među djecom. Smatram da uključivanje nevladinih udruga u rješavanje problema nasilja među djecom te primjena programa prevencije nasilja koji su osmislile udruge, a koji su stručni, provjerene učinkovitosti i primjereni uvjetima u našem školstvu, mogu samo pridonijeti, poboljšati i olakšati rad stručnih suradnika u školama.
[Vrh] Go down
Korisnički profil http://hrvatskijezik.forumotion.com
Sponsored content




PostajNaslov: Re: Kako učinkovito spriječiti nasilje među djecom?   Today at 7:36 pm

[Vrh] Go down
 
Kako učinkovito spriječiti nasilje među djecom?
Prethodna tema Sljedeća tema [Vrh] 
Stranica 1 / 1.
 Similar topics
-
» Kako preživjeti na pustom otoku????
» Kako se obraniti od životinja?
» kako napraviti dršku za nož
» Početnik - kako započeti
» kako otvoriti svoj blog??

Permissions in this forum:Ne moľeą odgovarati na postove.
hrvatskijezik :: NASILJE U ŠKOLI-
Forum(o)Bir: